Brev:
Videre med maden og motorik
3. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Videre med maden og motorik
Hej Helen
Min datter er nu 6 ½ måned og jeg har en række spørgsmål angående mad og motorik.
Vi er efterhånden kommet godt i gang med grød og mos. Min datter spiser en portion grød om formiddagen med frugtmos på, og om eftermiddagen får hun kartoffel- og gulerodsmos. Særligt mosen er hun glad for. Jeg laver mosen selv og giver hende ca. 1,5 dl pr portion. Derudover får hun 180 ml MME 4 gange dagligt. Er dette passende for en pige i hendes alder? Jeg kan tilføje, at min datter vejer ca. 10,5 kg og er ca. 78-80 cm lang.
Motorisk tror jeg, at hun grundlæggende er rimelig godt med. Hun kan trille fra mave til ryg og omvendt. (Det er dog ca. 2 måneder siden, at hun rent faktisk har trillet fra ryg til mave. Hun gjorde det en del, da hun lige havde lært det, men nu gør hun det ikke mere). Hun er optaget af sine fødder, rækker ud efter legetøj, kan sidde selv i mindre perioder og kan bevæge sig lidt fremad ved at skubbe fra med fødderne, når hun ligger på ryggen. På det seneste er hun også blevet helt vild med at stå op, og hun er rimelig stabil på fødderne.
Jeg er dog bekymret over, at hun ikke vil ligge på maven. Hun har aldrig været glad for det og piver efter få minutter. I 2-3 måneder har hun ligget i ”flyverstilling”, og så er det selvfølgelig også ekstra hårdt at ligge på maven :-). Jeg var begyndt at have held med at stimulere hende til at bruge sine arme ved at lægge legetøj foran hende, men nu er hun blevet så god til at trille fra mave til ryg, at når jeg lægger hende på maven, vender hun sig med det samme! Jeg er lidt bekymret for, at hun ikke kan få sit hoved specielt langt op, og at hun slet ikke kan strække sine arme, når ligger på maven.
Har du nogen gode ideer og øvelser til at stimulere min datter til at ligge på maven?
Venlige hilsner
Rikke